Klockan 14:00 prickish träffades Olsson Ado och jag på Victors Kaffe för en snabb cortado innan vi spatserade mot Stadsmuséet. Victors Kaffe har haft ett reportage i GP, häromveckan. Det var lika mysigt och litet och enkelt som jag hade tänkt mig. Perf helt enkelt. Sen tycker jag man hade kunnat ha lite godare fika till, men man kan tycka som man vill! Ado fick foccacia med marmelad så han var glad. 

Vi är romer var en helt okej utställning. Det var väldigt mycket text och väldigt informativt. Tanken bakom, att ha så mycket information, ren fakta och underlag är en bra tanke från början men jag kan nog tycka att det blev lite fööör mycket. Lite huvudvärksmycket information att ta in när det inte fanns något syre i lokalen (AC någon? Nä okej…). Det var mycket intervjuer med romer också, deras tankar och berättelser och historier om sina liv och sina familjer, både porträtt i text, men även film. Det hade tagit ett bra tag att gå igenom hela utställningen som är ett ambitiöst bidrag till att utbilda om romer och deras ursprung, men det kanske blev lite ytligt. Jag hade önskat en djupare analys och inte bara ett pedagogiskt grundunderlag… Typ. Aja! KUL MED MUSEUM I ALLA FALL. Känner mig genast smartare och mer bildad. Och det är ju alltid skoj.

ImageImageImageImageImageImage

SR